„STATUL în s(t)at” al primarului SANDU ION. Că şi el e om!

Să vezi şi să nu crezi! Şi să te minunezi de ce ţi-e dat să vezi! Sau să auzi!

Nici nu a început bine noul an şcolar 2016/2017, că s-a şi slobozit veninul unor realeşi în fruntea administraţiilor locale împotriva unor directori de unităţi de învăţământ. Că, după ei (şi reziduurile de minte creaţă pe care le posedă-n tărtăcuţa de economist/inginer/profesor ratat), doar    ei – şi numai ei – sunt Alfa şi Omega în relaţia cu unitatea şcolară din localitate. Nimeni altcineva decât EL, marele, unicul PRIMAR! De el şi de elucubraţiile pe care le emite sforăitor trebuie să asculte orbeşte, fără crâcnire, toată dăscălimea obştei. Ce mai încoace-ncolo! A zis EL, Primarele că soarele răsare de la apus, aşa rămâne! A spus el că noapte-i zi şi ziua-i noapte, obligatoriu trebuie modificată lecţia din manualul folosit în şcoala din partea locului! A vorovit EL că valoarea locală a constantei matematice pi este de numai o posadă, o rovină, un vaslui, un pod înalt (şi nu de 3,14159…) aritmeticienii comunali trebuie să se alinieze spontan (ca la avort)! A decretat Marele Ocârmuitor că El este singurul împărţitor de fericire şi pace pe pământul comunal, ferească-te Ăl de Sus s-audă hâdul că te îndoieşti! Că ţi-a tăiat dreptul natural să respiri gratuit aerul localităţii natale! Ţi-a spus că EL te plăteşte doar dacă vrea muşchiul lui de muscă avortonă, chiar dacă nu munceşti în bătătura tătâne-su, aşa rămâne! Ce mai contează că eşti un amărât de dascăl de ţară, rebegit pe navetă, luptându-te cu inerţia ca să ajungi în fundul ăla de lume pentru a-ţi face datoria profesională!? Ca să încerci să-i scoţi din toropeala minţii pe prichindeii din localitatea pe care-o păstoreşte musiul!

Ce mai tura-vura!? Faptele aproape fără precedent (cel puţin în judeţul nostru), îi aparţin lui SANDU ION, primarul veşnic al comunei Perişani. „Descoperitorul” cu anasâna al propriei sale Posade, târnositorul unor monumente hâde (un adevărat afront la măreţia şi frumuseţea locului), înainte stătătorul peste o localitate cu o populaţie cât a blocurilor de pe o stradă mai mărişoară din Ostroveni etc. Un loc uitat de timp şi de lume, al cărui edil se laudă cu obiceiul „Paparudelor”[1]. Multe s-ar putea spune despre faptele cu sau fără de minte ale acestuia, dar preferăm să trecem direct la subiectul care – doar cu voia lui – ni-l readuce în atenţia publică.

Mai zilele trecute s-a apucat să arunce cu secreţii urât mirositoare (greu de precizat din care organ al numitului proveneau), împroşcând cu ele sistemul educaţional din localitatea sa de căpătâi. S-a cocoţat pe gardul unui ziar judeţean şi de la înălţimea ulucilor, ameţit probabil de ce-a văzut când a privit în jos, a cotcodăcit cu glasu-i de pitulice în călduri: „Nu sunt mulţumit de colaborarea cu Inspectoratul Şcolar, iar între autorităţile locale şi şcoala din comună nu există colaborare. Cei de la Inspectoratul Şcolar se cred stat în stat. Spun că noi, primarii, să nu intervenim în educaţie, iar dacă se întâmplă ceva, primarul e responsabil. Le voi arăta că fără mine nu pot funcţiona… Nu mai colaborez cu factorii din educaţie până nu am contractul administrativ financiar semnat.”

Ca să nu existe vreun echivoc, să nu credem cumva că i s-a blocat neuronul transmiţător de porunci, a insistat, oferind detalii delicioase: „Nu vom duce niciun act pentru salarii sau altceva la şcoală până nu vin şi semnează contractul administrativ financiar cu condiţii clare”!!![2] Asta era! D-aia nu mai poate primarele nostru! Trebuie să încredinţăm hârtiei şi vreo două vorbe despre felul de a face „presă” al unor piţifelnice autohtone, care scriu direct în plastercană! Ce să se mai obosească „ziarista” A.C. să sune la Inspectoratul Şcolar, să afle şi punctul de vedere al acestei instituţii faţă de declaraţiile cu miros de iască ale postcocelui ins de la munte!? A dat cu petarda şi a aşteptat să vadă/audă dacă… fâsâie! Şi… nimic!?

Dac-ar fi avut habar de minima moralia deontologiei meseriei pe care-o îngână, juna Anamărie ar fi aflat lucruri plăcute auzului unui gazetar autentic, tocmai bune pentru a pune de-un articol adevărat. Da’ ce să-i ceri dacă nu are!?

Nenea-l nostru asaltase inspectoratul cu un potop de telefoane (la care, zice el, nu i se mai dădeau veşti încurajatoare!) şi de adrese. Cu solicitări dintre cele mai năstruşnice. Care era motivul real – nu băsnuielile unei minţi oaţe – care-l mânase în acest conflict cu inspectoratul şcolar şi cu şcoala din localitate, o să vedem niţel mai jos. Ca să vă ţinem aproape, vă mai spunem că era unul eminamente… politic! Ţinând de interesele de campanie electorală (cam de multişor încheiată) ale micuţului cocoş de munte! Ca-ntre liberali autentici, dispuşi să mute disputele lor meschine din cotloanele coteriilor prin care bântuie, în zona luminată a spaţiului public. Ca să ştie şi buicanii locului cine-i jupânul posedat/posesor al posadei politice din coasta muntelui!

Şi ce solicita oficial inspectoratului şcolar!? Într-o primă misivă, de pe la începutul lunii august 2016, nea Sandu soma instituţia educaţională tutelară: „să aveţi în vedere organizarea concursului de ocupare a funcţiei de director aferentă Şcolii Profesionale din Perişani…”, urmând ca, ulterior desfăşurării acestui concurs, „directorul să încheie contractul de management administrativ-financiar, cu primarul UAT Perişani”. Mai făcea cunoscut faptul că „în decursul lunii august (2016, n. n.) Consiliul Local Perişani va aproba planul managerial şcolar, anexă la contractul de management, ce se va semna de primar şi directorul unităţii şcolare”. V-aţi prins!? Nea Sănducu vrea concurs pentru… Costel, ca să scape de el! Sandu nu mai putea colabora instituţional cu un (Buican) Costel fără concurs, deşi a coexistat cu toţi directorii detaşaţi în interesul învăţământului încă din anul… 2008, de când nu s-a mai organizat niciun concurs pentru ocuparea funcţiilor de conducere din sistemul educaţional naţional!

Pentru că inspectoratul n-a catadicsit să-i împlinească cu grăbire poruncile, dl. Sandu a prăvălit din înaltul funcţiei sale o nouă epistolă, împănată de citate şi venin de viperoi, proaspăt recoltat! Comunica ritos că „în noul consiliu de administraţie aferent anului şcolar 2016-2017, primarul Sandu Ion se va reprezenta personal fără a împuternici o altă persoană de al (sic!) reprezenta”.  Şi vine partea care – credea badea-l nostru de la munte – trebuia să rupă gura târgului reşedinţă de judeţ: „ÎN CEEA CE PRIVEŞTE SOLICITAREA DE APROBARE A DESCHIDERII DE CREDITE PENTRU LUNA SEPTEMBRIE A ANULUI CURENT (2016, n. n.), VĂ RĂSPUND (deşi nu-l întrebase nimeni de aşa ceva; şi făcând-o, îşi băga singur gâtu-n laţ, n. n.) CĂ ACEST LUCRU NU SE POATE REALIZA ÎN MOMENTUL ACESTA…”, enumerând nişte motive jenante, precum:

neconsultarea sa în numirea directorului Şcolii Profesionale Perişani;

necesitatea încheierii unui „contract administrativ financiar din cauză că bunurile mobile şi imobile în care şcolile îşi desfăşoară activitatea nu au fost predate niciodată legal”, fapt pentru care ameninţa că „în calitate de ordonator principal de credite nu pot aproba niciun document şcolar aferent anului şcolar 2016-2017, deoarece studiind mai atent situaţia patrimonială a inventarului domeniului public am observat că nu există niciun document de predare pentru administrare a (sic!) bunurilor destinate funcţionarii şcolare (sic!) din Perişani, semnat de primar şi directorul şcolii…”. Şi-i mai enumera nişte găselniţe cu pretenţii de literă de (e)Vanghelie, care – vezi, Doamne – l-ar împiedica să-l recunoască pe directorul numit de inspectorat fără consultarea/aprobarea lui, conchizând că „acestea sunt doar o parte din motivele care nu-mi permit a lua decizii sau să semnez documentele pentru Şcoala Profesională Perişani, aferente noului an şcolar 2016-2017…”!

Dl. primare nu ne spune şi cine l-o fi împiedicat să solicite Consiliului Local al comunei să predea legal şcolii din localitate spre administrare bunurile (imobile, terenuri şi clădiri) care fac parte din domeniul public al unităţii administrativ-teritoriale! Că doar nu e primar de ieri de azi şi de când exercită atribuţiile funcţiei ar fi trebuit să ştie ce să facă! Şi să facă (asta-i obligaţia oricărui funcţionar public), nu să umble cu abureli de adormit… paparudele feciorelnice din partea locului, cum că…studiind mai atent situaţia patrimonială a inventarului domeniului public…”, bla-bla-bla!!!

Înainte de a descâlci mobilul real al luptei lor politice (de fapt, o răzbunare, încă din preistorie, arma favorită a celui… mai puţin evoluat!), trebuie să-i reamintim ediliului că şcoala din localitate şi oamenii care o slujesc cu pricepere şi devotament, nu trebuie să devină poligonul în care-şi exercită nea Sandu angoasele şi frustrările de primadonă locală dezabuzată.

Şi că, încercarea identică a altui dilimandros, s-a lăsat cu detenţie şi cu un proces de care tooot trage fără şanse de scăpare! În noiembrie 2013, ILIE GHERMAN, primarul comunei sucevene SLATINA a fost arestat pentru 29 de zile pentru abuz în serviciu contra intereselor publice[3]. Peste câteva luni, în iunie 2015, a fost trimis în judecată pentru că a tăiat finanţarea şcolii din localitate, din cauza unui conflict cu directorul acesteia, care nu a mai putut plăti drepturile salariale ale salariaţilor unităţii şi nici cumpăra lemne pentru încălzire[4]. Şi astfel, omologul în zburdălnicii al lui Sandu s-a ales cu un dosar penal, aflat pe rolul Judecătoriei Fălticeni, înregistrat sub nr. 2079/227/2015, în care jupân prostănache e judecat pentru… ABUZ ÎN SERVICIU, termenul din 16.XI.2016, fiind amânat (pentru…lipsa inculpatului, a apărătorului…) pentru 17 ianuarie 2017[5]. Mai mult de atât, datorită şi acestui tip de comportament, marele rătăcitor prin primăria moldoveană a pierdut alegerile pentru reînnoirea mandatului de primar[6]! Un alt pachiderm lăsat liber şi nesupravegheat la frâiele administraţiei unei localităţi din Moldova (primarele GERHARDT DANIEL ŢUCHEL din oraşul TECUCI, jud. Galaţi), a încercat să folosească aceeeaşi metodă pentru a disciplina directoarea şi personalul din Liceul Tehnologic „Ovid Caledoniu” din localitate[7]. Şi i-a stat şi lui în gât!

Măcar acum, în al doisprezecelea ceas, trebuie să înţeleagă şi unii dintre primarii vindicativi că pretinzând directorilor numiţi cu delegaţie să semneze contracte de management administrativ-financiar, (şantajându-i astfel), condiţionând de semnarea acestora plata salariilor personalului angajat în unităţile şcolare, decontarea navetei şi altele asemenea, comit abuzuri care prezintă elementele unor infracţiuni (abuz în serviciu, şantaj etc.).                           O asemenea pretenţie abuzivă, precum cea formulată de către SANDU ION, primarele din Perişani, contravine prevederilor Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, care dispune fără echivoc că un asemenea contract (precum cel pretins de edil) se încheie între director şi primarul/preşedintele consiliului judeţean pe raza căruia se află unitatea de învăţământ, numai „în urma promovării concursului” (art. 257 alin. (3)). Concursuri care, până în toamna anului trecut, nu s-au mai organizat din anul 2008. Şi nu din vina directorilor de şcoli, numiţi cu delegaţie, „prin detaşare în interesul învăţământului”! Şi care s-au desfăşurat între 12 octombrie – 17 noiembrie 2016, (deşi pesedeii şi aliaţii lor de drum… lung, s-au agiat cât au putut ca să le amâne sine die, sperând ca după alegeri, să le vină apa şi pe la moara lor… electorală).

Şi ajungem astfel la motivul care l-a mânat în luptă pe nea Sandu Ion de la posada. Povestea cu tâlc, exclusiv electoralo-liberal, este următoarea: fratele lui Costel Buican, actualul director (cu delegaţie) al şcolii din Perişani, a fost contracandidatul în alegeri al marelui Sandu Ion. Producându-i acestuia inevitabile  emoţii: dacă rămânea tocmai el, descoperitorul epocal al… posadei, fără coledzi!? Cine mai finaliza marile proiecte care-i provoacă – de ani de zile – insomnii acute!? Nea Costel (care nici el n-a fost… miel!), n-a reuşit să-şi convingă frăţiorul să nu se opună electoral marelui bărbat de stat (local). Astfel că, deşi Costel al nostru şi-a dobândit locul de consilier, candidând pe lista liberală (deschisă de fostul/actualul primar), acesta a fost considerat ţapul ispăşitor pentru foşgăiala electorală locală şi luat în colimator de către Sandu Ion. Şi exclsus din organizaţia locală a PNL şi din Consiliul Local! Şi, în mod natural şi firesc după capul ţuguiat al iedilului, urma scoaterea acestuia din conducerea şcolii, pentru care avea nevoie de… inspectoratul şcolar judeţean!

Aşa se explică reacţiile sale vituperante şi manoperele iniţiate de re-re-realesul primar, care ar fi trebuit să-şi pună bruma de energie în slujba realizării altor obiective ale programului său electoral, în scopul împlinirii intereselor comunităţii, şi nu pentru împlinirea unor obiective maschine, de culise, menite să destabilizeze fragilul echilibru social local. Obiective oculte pe care, precum marmotele din zona sa de baştină, marele primar Sandu Ion încearcă să le îmbrace-n altceva! În binele pe care vrea să-l facă şcolii şi slujbaşilor ei! C-aşa-i şade bine oricărui lup moralist loviştean! Să-şi arunce-n spate blana unui miel din turma buicaniană! Ca să aibă şi el o asigurare pentru zile mai puţin albe!

Morala acestui material este valabilă pentru mulţi alţi (pseudo)edili, dornici ca la început de mandat să-şi expună în public bărbăţia, căutând sprijin inspectorial pentru schimbarea unor directori incomozi, care se opun intereselor de clan ale recent re/aleşilor locali.

Tuturor acestora trebuie să le reamintim că prin lege, au doar obligaţia de a face, adică de a asigura finanţarea activităţilor desfăşurate într-o şcoală, ceea ce, indiferent de loc, nu se face din banii lor (vezi art. 101-111 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011). Adică, trebuie să asigure la timp şi necondiţionat plata drepturilor salariale şi a tuturor celorlalte sume necesare pentru buna desfăşurare a activităţii de învăţământ, asigurând finanţarea de bază (prin care se permite „desfăşurarea în condiţii normale a procesului de învăţământ la nivel preuniversitar, conform standardelor naţionale”), pe cea complementară (care „asigură cheltuieli de capital, cheltuieli sociale şi alte cheltuieli asociate procesului de învăţământ preuniversitar de stat care nu fac parte din finanţarea de bază a unităţilor şcolare”) şi pe cea suplimentară (care se acordă „ca sumă globală fixă din bugetul Ministerului Educaţiei…, pentru premierea unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat cu rezultate deosebite în domeniul incluziunii sau în domeniul performanţelor şcolare”)!

Să-l întrebăm şi noi pe marele aţâţător local dacă a îndeplinit condiţia prevăzută la articolul 107 alin. (2) din LEN nr. 1/2011, şi a supus spre aprobare Consiliului Local al comunei metodologia pentru a putea contribui la finanţarea suplimentară a unităţilor şcolare din Perişani!? Dacă acum vine Costel Buican, directorul cu concurs al şcolii, şi-i cere să-i prezinte această metodologie pentru a putea încheia cu primăria contractul prevăzut la alin. (3) al art. 107 din lege!?? Pentru că unitatea şcolară din comună ar merita cu prisosinţă şi acest tip de finanţare (suplimentară), deoarece are rezultate deosebite în asigurarea incluziunii şcolare!

Conchizând – indiferent de nivelul unităţii administrativ-teritoriale pe care o păstoresc – primarii trebuie să realizaze că:

–  nu au niciun drept de ingerinţă în desfăşurarea activităţii instructiv-educative din şcoală (care este de competenţa exclusivă a inspectoratului şcolar, ca reprezentant al ministerului educaţiei);

calitatea de membru al consiliului de administraţie al şcolii (exercitată direct sau prin reprezentant), nu le conferă nimic mai mult decât un vot din 7, din 9 sau din 13 (câţi membrii poate avea un C. A. al unei unităţi de învăţământ);                                                                                                            – pot exercita această calitate prin participarea directă la şedinţe (din anul 2014, prin modificarea normei, guvernanţii de atunci au urmărit să-i exonereze de răspundere – pentru conflict de interese

– pe unii dintre primarii care nu respectaseră legea, autonumindu-se anterior în consiliile de administraţie din şcoli);

această calitate nu le conferă niciun drept de veto etc., asigurându-le – celor care o exercită personal – posibilitatea de a afla, cu un ceas mai devreme, care sunt problemele care confruntă comunitatea educaţională locală şi ce soluţii are administraţia publică pentru rezolvarea lor;

în raport cu şcoala au doar obligaţia de a face, orice pretenţie abuzivă/nelegală, orice condiţionare (cum ar fi pretenţia de a numi directorul favorit, provenind din acelaşi partid cu primarul, sau amânarea fără termen a îndeplinirii unor atribuţii legale), având darul să-i conducă pe împricinaţi în faţa altor instituţii ale statului, unde să dea cu… subsemnatul;

În impunerea acestui mod de lucru un rol sporit ar trebui să revină Inspectoratului Şcolar Judeţean Vâlcea şi Instituţiei Prefectului – Vâlcea, numai în măsura în care aceste instituţii ale statului de drept nu se fac – la rându-le – părtaşe la amestecul factorului politic în sistemul educaţional. Ceea ce, până acum, nu putem afirma că nu s-a întâmplat. Dimpotrivă, s-a făcut şi se face cu vârf şi îndesat. Aşa că, aviz tuturor amatorilor de plângeri penale pentru abuz în serviciu.

P. S.: Pe fondul (de vânătoare!) al binecunoscutei relaţii incestuoase dintre fudulie şi prostie, marţi, 10 ianuarie a. c., la festivitatea de semnare a contractelor de management administrativ-financiar de către noii directori de şcoli şi primarul fiecărei unităţi administrativ-teritoriale pe raza căreia se află unitatea de învăţământ, primarul comunei Perişani nu a fost prezent! În aceste condiţii, o să fie de acord să deconteze delegaţia/ordinul de deplasare al directorului şcolii din localitate, singurul chemat care a dat curs convocării!? Cât despre măsuratul temperaturii din spaţiile şcolare – de către însuşi primarele nostru – ce să mai zic!? Vorba românului neaoş, din zona carpatină: unde nu-i cap…

Circul ieftin făcut cu acel prilej de ineluctabilul şi imuabilul primar al comunei Tomşani, care, deşi prezent, a refuzat să semneze contractul, nu face deloc cinste unei comunităţi locale formată din atâţia oameni de nădejde[8]. Iar cel din Scundu s-a fofilat şi el remiţând o misivă prin care a pretins că neavând girul consiliului local, nu poate întina cu semnătura/apostila sa imaculatul document! Ce atâtea obligaţii administrativ-financiare, asumate contractual de către ei, ditamai vătafii de plai, stăpânii de necontestat ai locului!?

În aceste condiţii, d-lui Radu Renga, prefectul judeţului, nu-i rămâne altceva de făcut decât să atace în contencios hotărârea Consiliului local Tomşani prin care s-a modificat conţinutul contractului de management administrativ-financiar (prevăzut la Anexa nr. 8 la Metodologia de concurs, aprobată prin ordinul ministrului Educaţiei nr. 5.080/2016, cu modificările şi completările ulterioare), elaborat în conformitate cu prevederile exprese ale LEN nr. 1/2011.

TIBERIU M. PANĂ                                                                                        

Vicepreşedinte al Uniunii Sindicatelor Învăţământ Vâlcea                        ____________________________________

[1] «În vremurile de secetă, un grup de fecioare, îmbrăcate în alb, gătite cu flori, invocă puterea divinităţii pentru aducerea ploii!»; dacă omul nostru aduce ploaia cu… fecioarele, nu ne mai rămân multe de spus! Dacă de fiinţe feciorelnice se pare că localitatea nu duce lipsă, din prezentare nu rezultă la ce obiceiuri/tradiţii foloseşte dânsul restul locuitorilor din comună;               http://ghidulprimariilor.ro/list/cityHallDetails/PRIM%C4%82RIA_PERI%C5%9EANI/80842

[2] Curierul de Vâlcea, luni, 12 septembrie 2016, p. 5. Materialul a apărut sub titlul (scris mare, cu roşu) „Inspectoratul Şcolar se crede stat în stat”.

[3] http://www.b1.ro/stiri/eveniment/primarul-comunei-sucevene-slatina-arestat-pentru-29-de-zile-pentru-abuz-in-serviciu-contra-intereselor-publice-69126.html

[4] Primarul comunei Slatina, Ilie Gherman, trimis în judecată pentru abuz în serviciu, la adresa: http://www.obiectivdesuceava.ro/local/primarul-comunei-slatina-ilie-gherman-trimis-in-judecata-pentru-abuz-in-serviciu/

COMUNICATUL Biroului de informare şi relaţii publice din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, la adresa:                        http://www.mpublic.ro/presa/2015/c_24_06_2015.htm

[5] Dosarul a fost înregistrat pe 22.VI.2015, iar între 28.VII.2015 (primul termen) şi 17.I.2017 (următorul) s-au scurs 11 termene şi… nimic! Inculpatul trage temeinic de… procedură, încercând să amâne un deznodământ de care n-o să-l scape nimeni! Aviz amatorilor locali de… senzaţii tari!             http://portal.just.ro/227/SitePages/Dosar.aspx?id_dosar=22700000000039528&id_inst=227

[6] http://www.b1.ro/stiri/eveniment/primarul-comunei-sucevene-slatina-arestat-pentru-29-de-zile-pentru-abuz-in-serviciu-contra-intereselor-publice-69126.html

[7] Primarii care-i obligă pe directorii şcolilor să semneze contracte de management comit abuzuri, la adresa: http://www.mediafax.ro/social/fsli-primarii-care-i-obliga-pe-directorii-scolilor-sa-semneze-contracte-de-management-comit-abuzuri-14490001

Vezi şi materialul video de la adresa: http://www.viata-libera.ro/prima-pagina/67630-video-scandalul-de-la-liceul-ovid-caledoniu-din-tecuci-profesorii-in-greva-japoneza-ameninta-cu-boicotarea-bacalaureatului

[8]https://www.gazetavalceana.ro/2017/01/10/video-circ-marca-pearcu-la-investirea-directorilor-scolari-din-valcea/

You May Also Like